Τρολιές, παστίτσια και θρησκευτικά αισθήματα

Και έτσι, στα καλά καθούμενα (;) βρέθηκε και το ελληνικό Internet να έχει το πρώτο του εθνικό case study θρησκευτικής λογοκρισίας σε ένα timing που το κάνει να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερο (εννοώ βεβαίως την υπόθεση με το βίντεο «Innocence of Muslims» και τις αντιδράσεις από όλον σχεδόν τον ισλαμικό κόσμο). Η «εθνική» υπόθεση είναι η περίπτωση του «Γέροντα Παστίτσιου» στο Facebook που πυροδοτήθηκε από την τρολιά με το «θαύμα» στις Σέρρες και που σε κάποια φάση συμπεριέλαβε και τη Χρυσή Αυγή και τη σχετική επερώτησή της στη βουλή. Και παρόλο που τον τελευταίο καιρό οτιδήποτε περιλαμβάνει τη Χρυσή Αυγή γίνεται (και δικαίως) θέμα, κατά τη γνώμη μου το πρόβλημα είναι ευρύτερο και ίσως απαντάει σε μερικούς από τους προβληματισμούς που έχουμε γενικότερα για το Internet στην Ελλάδα.

Σαφώς η βαρύτητα που έχει η γνώμη της εκκλησίας στην ελληνική κοινωνία δεν έχει καμία σχέση με τη βαρύτητα που έχει η αντίστοιχη γνώμη στις ισλαμικές κοινωνίες. Όμως από την ανάποδη, δεν έχει και καμία σχέση με τη βαρύτητα που έχει η άλλη αντίστοιχη στις ευρωπαϊκές (για την αμερικανική δεν είμαι σίγουρος καθώς εξαρτάται για ποια πολιτεία μιλάμε και με αφορμή τις αμερικανικές εκλογές είδαμε ότι σε κάποιες, έχει και πολύ μεγάλη μάλιστα). Χωρίς οι έλληνες να είναι πραγματικά θρησκόληπτοι, έχουν πολύ ισχυρούς πολιτισμικούς δεσμούς με την ίδια την έννοια της εκκλησίας και με την έννοια των «θείων» και αυτοί οι δεσμοί μόνο τελευταία έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν. Όταν λοιπόν κάτι υπερβαίνει, κατά τη γνώμη τους, τα όρια των δεσμών αυτών, αρχίζουν τα προβλήματα.

Παράλληλα οι έλληνες έχουν ένα πολύ έντονο σύμπλεγμα κατωτερότητας, ειδικά σε ό,τι έχει σχέση με την ευφυΐα τους. Και σ’ αυτό το σημείο είναι που έπαιξε ρόλο η τρολιά: πολύς κόσμος αισθάνθηκε ότι ξεγελάστηκε και θέλησε να τιμωρήσει αυτόν που τον ξεγέλασε, δηλαδή τη σελίδα του «Γέροντα Παστίτσιου» και το δημιουργό της. Το ότι η υπόθεση σχετίζεται με το θρησκευτικό αίσθημα κάνει τα πράγματα χειρότερα για το λόγο που ανέφερα αμέσως πιο πριν, όμως πραγματικά πιστεύω ότι ακόμα και αν το αντικείμενο της «απάτης» (δηλαδή της τρολιάς) ήταν άλλο, τα αποτελέσματα δε θα ήταν πολύ διαφορετικά.

Το τρίτο χαρακτηριστικό των ελλήνων που συνέβαλλε στην υπόθεση αυτή και που είναι πιο κοντά στα δικά μου ενδιαφέροντα, είναι αυτό της σχέσης τους με το Internet: το έχουμε πει κατ’ επανάληψη ότι οι συμπατριώτες μας δεν είναι ακριβώς αυτό που θα λέγαμε «technophile» (για την ακρίβεια, είναι σχεδόν ακριβώς το αντίθετο). Δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές τους και το Internet και, ακόμα περισσότερο, τα αντιμετωπίζουν με μια ιδιαίτερη δυσπιστία και εχθρότητα οπότε κάποιος όχι μόνο τους εξαπατά, αλλά το κάνει και μέσω του Internet, είναι επόμενο να αντιδράσουν με τον πιο ακραίο τρόπο.

Αλλάζουν τίποτα τα παραπάνω σε σχέση με το πού βρισκόμαστε τώρα; Ίσως όχι. Αλλά αν δεν ξέρουμε τι φταίει για μια κατάσταση, δεν μπορούμε να βρούμε και το αντίδοτό της. Το αν το αντίδοτο αυτό θα βρεθεί σύντομα, είναι μια άλλη κουβέντα!

Advertisements


Categories: Internet Life

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: