Το Web δύο, τρία πράγματα που ξέρω γι αυτό

Εν αναμονή του αυριανού event για τα Social Media που θα παρέμβω (έτσι μου είπαν), είπα να κάνω post και ένα τελευταίο πόνημα για το Communique. Διάτανε η πρώτη μου συνέντευξη ως Atcom είναι. Να μη τη μοιραστώ μαζί σας?

“Ήταν πριν από είκοσι χρόνια, σαν σήμερα” – The Beatles
“Το Ταό που μπορεί να εκφραστεί με λόγια δεν είναι το απόλυτο Ταό” – Λάο Τσε
“Επηρεάζεις τον κόσμο με αυτά που βλέπεις στο web” – Tim Berners Lee

Ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω γιατί τα κείμενα περί web είναι αυτά που με δυσκολεύουν περισσότερο. Φυσιολογικά δε θα έπρεπε, καθώς είμαι online περίπου από τότε που γεννήθηκε το web -για την ακρίβεια, από τότε που γεννήθηκε στην Ελλάδα και από τότε που άρχισε να κάνει τα πρώτα του βήματα στο εξωτερικό. Όμως κάθε φορά που πρέπει να γράψω για το web, προβληματίζομαι. Ίσως επειδή προσπαθώ να μιλήσω για ένα μέσο χρησιμοποιώντας ένα άλλο. Ή ίσως (εξ ου και το δάνειο από τον Λάο Τσε, παραπάνω), επειδή το web δεν είναι κάτι που το εκφράζεις, αλλά κάτι που το βιώνεις.

Μεγαλοστομίες; Δε νομίζω. Οποιοσδήποτε έχει περάσει μερικές μέρες από τη ζωή του μπροστά σε έναν web browser, αντιλαμβάνεται ότι μετέχει μιας επικοινωνιακής επανάστασης, ισοδύναμης με αυτή την τηλεόρασης στη δεκαετία του 1950. Όταν επισκέπτεσαι ένα site (ή, εν πάση περιπτώσει, ένα καλό site), γίνεσαι μέρος του και εξελίσσεσαι μαζί του -παρακολουθείς τα updates του, συμμετέχεις στο feedback του, χρησιμοποιείς τις εφαρμογές του, ανεβάζεις την επισκεψιμότητά του, το μοιράζεσαι με τους φίλους σου. Ακόμα περισσότερο, το βλέπεις να γεννιέται μπροστά σου -κάθε φορά που καλείς μια σελίδα, αυτή στήνεται μπροστά στα μάτια σου και ξεστήνεται μόλις φύγεις.

Εν έτει 2009, είναι αδιανόητο να υπάρξει interactive επικοινωνία χωρίς το web. Και δεν εννοώ ότι χρειαζόμαστε τα sites για να έχουμε κάπου να κρεμάμε τα banners μας. Εννοώ ότι τα ίδια τα sites, είναι το γενικότερο μήνυμα -και αν είναι φτιαγμένα όπως πρέπει, το banner θα έχει νόημα, θα αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι του περιβάλλοντος και όχι μόνο δε θα ενοχλήσει αλλά θα αναζητηθεί. Όσο περίεργο και αν φανεί, υπήρξαν εποχές που επισκεπτόσουν ένα καλό site και που ήθελες να υπάρξει κάποια -σχετική- διαφήμιση η οποία, ωστόσο, δεν ήταν εκεί επειδή το concept της online διαφήμισης δεν είχε… εφευρεθεί ακόμα. Ναι, υπήρξαν και τέτοιες εποχές και, ναι, ήταν μόλις πριν από δεκαπέντε-είκοσι χρόνια.

Βεβαίως όλα αυτά έχουν αλλάξει. Σήμερα όλοι αντιλαμβανόμαστε τη σημασία του web, έτσι δεν είναι; Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι ένα site πάει πέρα από μερικές στατικές σελίδες στολισμένες με μερικές φωτογραφίες και γραφιστικά τρικάκια. Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι πίσω από ένα πραγματικά καλό site, υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος εφαρμογών που λειτουργούν συμπληρωματικά, δεδομένων που παραλαμβάνονται, διυλίζονται και στέλνονται ξανά, ανθρώπων που δουλεύουν νύχτα και μέρα όχι μόνο για να συντηρήσουν αλλά για να ανασχεδιάσουν όψη και περιεχόμενο και μηχανών που υποστηρίζουν η μία την άλλη. Το web είναι μέρος της πραγματικότητας όλων μας -ένα κοινό βίωμα που χαρακτηρίζει το τέλος του προηγούμενου αιώνα και την αρχή αυτού που ζούμε.

Και όμως, το web, δεν είναι μέρος της πραγματικότητας όλων μας -μια αντίληψη περί web είναι και αυτή είναι μια αντίληψη εν πολλοίς εσφαλμένη. Στατικά sites μπερδεύονται με δυναμικά, εφαρμογές μπερδεύονται με flash movies, εταιρικές ταυτότητες μπερδεύονται με προϊοντικές παρουσιάσεις και online communities και blogs μπερδεύονται με social networking. Οι εταιρείες-πελάτες, εν αντιθέσει με την παρουσία τους στα παραδοσιακά ΜΜΕ, πολύ συχνά δεν γνωρίζουν επακριβώς τι είναι αυτό που θα εξυπηρετήσει καλύτερα τις ανάγκες τους, δεν αντιλαμβάνονται τις ιδιαιτερότητες του μέσου και την αισθητική του και ακόμα και σήμερα, αυτό που ζητείται από τις εταιρείες που αποτελούν το χώρο της interactive επικοινωνίας, είναι η μεταφορά μιας παρουσίασης από ένα άλλο μέσο στο web.

Ακόμα χειρότερη, είναι η σύγχυση του πελάτη γύρω από το ποιος κάνει τι -τόσο μέσα στη δική του εταιρεία, όσο και μέσα στην εταιρεία που θα αναλάβει την παρουσία του στο web. Τα τμήματα μάρκετινγκ και PR (και κάποτε ΙΤ) προσπαθούν να αποφασίσουν ποιος είναι ο καταλληλότερος για να μιλήσει με τους ανθρώπους της εταιρείας web, ενώ κάπου μέσα στον κυκεώνα, εμφανίζεται και η διαφημιστική του πελάτη θεωρώντας -εν πολλοί δικαίως- ότι έχει λόγο στη δημιουργία του εταιρικού ή προιοντικού αλλά ακόμα και ενός media site. Το αποτέλεσμα; Άνθρωποι διαφόρων ειδικοτήτων και από τις δύο (ή και τις τρεις, αν συνυπολογίσουμε τη διαφημιστική) εταιρείες βρίσκονται γύρω από ένα τραπέζι και προσπαθούν να συνδυάσουν τις γνώσεις τους (ή κάποτε, την έλλειψη αυτών), προκειμένου να γίνει η δουλειά.

Χάος; Συνήθως. Η συντριπτική πλειονότητα εξακολουθεί να παραβλέπει ότι όταν μιλάμε για interactive επικοινωνία, μιλάμε για έναν άλλο κόσμο που λειτουργεί άλλοτε συμπληρωματικά και άλλοτε παραπληρωματικά ως προς την επικοινωνία του πελάτη. Και ο κόσμος αυτός έχει τους δικούς του ειδικούς που πρέπει να ακούγονται -όπως συμβαίνει και σε οτιδήποτε άλλο, άλλωστε. Ακόμα και σε χώρες με ανώριμη αγορά, όπως είναι η ελληνική, υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζουν το μέσο και είναι αναγκαίο οι άνθρωποι αυτοί να είναι εκείνοι που αναλαμβάνουν το έργο. Ένα καλό site είναι ένας ζωντανός οργανισμός και μόνο κάποιος που το αντιλαμβάνεται -επειδή το ζει- μπορεί να γνωμοδοτήσει έγκυρα για τη γέννηση και την ανάπτυξή του. Οι υπόλοιποι πρέπει, αναγκαστικά, να ακολουθήσουν.

Αυτό που συνήθως διαλανθάνει της προσοχής των περισσότερων, είναι αυτό που οι Αμερικανοί αποκαλούν “big picture”. Εν προκειμένω, η big picture είναι η online επικοινωνία και η σχέση της με τη συνολική επικοινωνία του πελάτη. Δεν είναι ασύνηθες, να βλέπει κανείς ενέργειες interactive marketing με concept και τακτικές εντυπωσιακές που κινούν το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών-δυνητικών πελατών αλλά που τους οδηγούν σε ένα site απολύτως ακατάλληλο να τους εκμεταλλευθεί. Αντίθετα με το μπέιζμπολ, στο web μπορεί να έρθουν ακόμα και αν δεν το έχεις χτίσει -όμως δε θα μείνουν και πιθανότατα δε θα τους φέρεις ξανά.

Ακόμα προβληματικότερα, είναι τα πράγματα όταν μιλάμε για post-click activities, δηλαδή για τις επισκέψεις μετά την περίοδο της διαφημιστικής ενέργειας. Τα sites που κατά κανόνα βλέπουμε δεν έχουν αυτό που χρειάζεται για να κάνουν τον τυχαίο επισκέπτη να θεωρήσει ότι δεν έχασε τον χρόνο του. Τόσο σχεδιαστικά, όσο και από πλευράς περιεχομένου και/ή εφαρμογών, τα sites αυτά δε λειτουργούν ως επικοινωνιακή ενέργεια διαρκείας -κάποτε πρέπει να αντιληφθούμε ότι περί αυτού πρόκειται- αλλά ως ένα ad hoc project το οποίο έγινε και πέρασε -σαν να επρόκειτο για κάποιου είδους… χρέος το οποίο ξεπληρώθηκε απέναντι στην “εποχή της πληροφορίας”.

Αν δεν γίνει αντιληπτή αυτή η διάσταση της διάρκειας, δεν πρόκειται να αξιοποιηθούν οι όποιες εξελίξεις -που θα έρθουν! Περιβάλλον mobile, social networking, βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης και χρήση τους για marketing (SEO/SEM) -όλα αυτά είναι στοιχεία που μέχρι και πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχαν αλλά που σήμερα αποτελούν αναγκαίο τμήμα ενός site που αναπνέει και που θα μετατρέψει τον χρήστη-επισκέπτη σε πελάτη, μιλώντας του σε μια γλώσσα που εκείνος καταλαβαίνει, χωρίς να τον προσβάλλει και χωρίς να υποτιμά την εμπειρία του, τις γνώσεις του, τον χρόνο του και τη νοημοσύνη του.

Τι εγγυάται τη διάρκεια; Η γνώση της εταιρείας web ως προς τον αρχικό σχεδιασμό (concept, information design, usability, appeal, scalability, memorability, low error/frustration rate, eye pleasure) και η εγγύησή της για στιβαρή τεχνολογική υποστήριξη (σταθερότητα, διαθεσιμότητα, ευελιξία στις εφαρμογές διαχείρισης, ευκολία προσαρμογής σε ενέργειες marketing) τόσο στη φάση του launching, όσο και σε βάθος χρόνου. Μ’ άλλα λόγια, η επιλογή του σωστού partner για το web είναι ίσως το σημαντικότερο βήμα για μια σωστή παρουσία.

Στην Atcom, γνωρίζοντας όλα τα παραπάνω, προσφέρουμε όχι μόνο ένα προϊόν αποδεδειγμένα ικανό να στηρίξει οποιαδήποτε ενέργεια (όσο σύνθετη και αν είναι), αλλά και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στους πελάτες και τους συνεργάτες μας, καθώς όλοι μας αντιλαμβανόμαστε αφενός το web όπως πραγματικά είναι και αφετέρου τις ανάγκες του πελάτη/διαφημιζόμενου και των πολλαπλών ρόλων που πρέπει να καλύψει στο σύνθετο και απαιτητικό online περιβάλλον. Απόδειξη γι αυτό δεν είναι μόνο το perception της αγοράς για μας, αλλά και το δίδυμο εφαρμογών Content Management, Netvolution και Mvolution. Το μεν, πρώτο, με 900 περίπου εγκαταστάσεις είναι, στην έκδοση 3.0, αναπτυγμένο σε full .net περιβάλλον πιστοποιημένο και από τη Microsoft, ενώ το δεύτερο, μπορεί (εξίσου εύκολα με το πρώτο ) να στηρίξει ενέργειες mobile marketing χάρη στην ευκολία της μεταφοράς από το web σε συσκευές κινητής τηλεφωνίας χωρίς την ανάγκη ύπαρξης δύο διαφορετικών συστημάτων CMS και χάρη στο ότι υποστηρίζει εξ ορισμού ενέργειες SMS marketing ή παιχνιδιών.

Μ’ άλλα λόγια, εμείς μπορούμε να εγγυηθούμε την αρχή. Για τη συνέχεια, όμως, ισχύει αυτό που έλεγα παραπάνω: προκειμένου όχι μόνο να σχεδιαστεί αρχικά αλλά να λειτουργήσει το ζωντανό αυτό πράγμα, απαιτείται να επικοινωνήσουν (και όχι απλώς να μιλήσουν) και να συνεργαστούν (και όχι απλώς να συναντηθούν), τμήματα που μέχρι τη στιγμή αυτή είχαν έναν εντελώς διαφορετικό ρόλο. Η γνώση της εταιρείας web θα μεταγγιστεί και στο τμήμα marketing, και στο τμήμα πωλήσεων, και στο τμήμα PR, και στο τμήμα ΙΤ, και στη διαφημιστική εταιρεία, ώστε όλοι να αντιληφθούν ότι η εταιρική τους ζωή αλλάζει ουσιαστικά και ότι δεν πρόκειται απλώς για την προσθήκη μιας URL στις κάρτες τους και στην εταιρική τους ταυτότητα. Ή, για να χρησιμοποιήσω μια κάπως λιγότερο corporate διατύπωση, αν ισχύει αυτό που λέει ο Tim Berners Lee, ότι δηλαδή επηρεάζουμε τον κόσμο με αυτά που βλέπουμε στο web, ίσως αξίζει να προβληματιστούμε σοβαρά σχετικά με το τι θα είναι το site μας. Μας βλέπουν!

Advertisements


Categories: Internet Life

2 replies

  1. Εξαιρετικό κείμενο.

    Κάποιοι (… και μπράβο τους) ποντάροντας σώστα, ήδη κάνουν απόσβεση :) Καλή επιτυχία για αύριο

  2. Αν εξαιρέσω τις δυο τελευταίες παραγράφους που είναι διαφημιστικές κι επομένως ψιλοαδιάφορες κατά τα λοιπά είναι το καλύτερο κείμενο που ‘χεις γράψει τα τελευταία πέντε χρόνια. Τελικά σου έκανε καλό η αλλαγή περιβάλλοντος.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: