Η διαφήμιση θέλει. To Social Networking μπορεί;

Καιρό είχα να γράψω αλλά τα έχουμε ξαναπεί αυτά. Χάνομαι και εμφανίζομαι. Ασυνεπής αλλά τίμιος… Παρότι ξέρω ότι θα έχουμε επεισόδια εγώ τη γνώμη μου θα την πω. Και για να έχω τη συνειδήσή μου ήσυχη θα τη μεταφέρω αυτούσια από το MarketingWeek όπου δημοσιεύτηκε χτες για πρώτη φορά. Ο τίτλος είναι μάλλον κατατοπιστικός και τα σκυλιά δεμένα… Το λοιπόν…

Όταν στα τέλη του 2006 το Time έγραψε στο εξώφυλλό του «You» ορίζοντας ως πρόσωπο της χρονιάς τον ίδιο το χρήστη, χάθηκε το όποιο ενδιαφέρον για τον άτυπο τίτλο του πρωταγωνιστή για το 2007. Το Hype θα ήταν το Social Networking. Όπερ και εγένετο. Ο όρος και τα περί αυτού πονήματα φιλοξενήθηκαν παντού και φιλοξένησαν -ευτυχώς- σχεδόν τους πάντες.

Σε χώρες μάλιστα που αρέσκονται στις πάσης φύσεως υπερβολές, το «σχεδόν» θα μπορούσε να παραληφθεί. Η αναφορά του όρου Social Networking με όλες τις απαραίτητες παραλλαγές του (social media, open media, blogsphere κ.ά.) άγγιξε τα όρια της -συγχωρέστε με κ. επιμελητή για το λαϊκόν- «μαϊντανοποίησης». Η καλή συνέπεια αυτών ήταν η εμπλοκή του ελληνικού κοινού αλλά και των media agencies με την online κοινότητα όπως αυτή διαμορφώνεται σε διεθνές επίπεδο. Το Facebook μπορεί να έχει τα μειονεκτήματά του, αλλά καλώς ή κακώς υπήρξε ο Δούρειος Ίππος του online community στη χώρα μας.

Οι βλαβερές όμως συνέπειες του φαινομένου δεν άργησαν να φανούν…

Το κειμενάκι ακολουθεί  αλλά και το  Update – Update: Η κουβέντα περί του ιδίου -ή έστω στο περίπου- θέματος κρατεί πολύ καλά σε Blogs που ούτως ή άλλως είναι εξαιρετικά. Υποθέτω ότι κάπου εκεί θα περιφέρομαι και εγώ γιατί επανερχόμενος από το λήθαργο ανακαλύπτω ότι και περισσότεροι φίλοι και γνωστοί εκεί την έχουν “πέσει” (εκτός από τις όποιες απορίες εκφραστούν και στη σπηλιά). Οπότε έχετε το νου σας και τους κάτωθι

Nylon: Social Media και “καμπάνιες”: μια νέα προσέγγιση

Bizwriter:Ποια CTR κ.λπ.!

Γιώργος Βαρέλογλου (aboutseo): Sport24.gr ads on Facebook.

DigitalBox: Social Networking Sites : κάτι κάνετε λάθος …

Οι αναλύσεις επί αναλύσεων για ένα υπό διαμόρφωση φαινόμενο οδηγούν ούτως ή άλλως εύκολα σε λανθασμένα συμπεράσματα. Ο συνδυασμός όμως της εκ των πραγμάτων επιβολής γιατί το θέμα είναι «καυτό» με την εκ των πραγμάτων επίσης άγνοια γιατί το θέμα είναι άγνωστο μπορεί να οδηγεί σε media-κές τραγωδίες. Έτσι, όπως ένα μοντέλο προλαβαίνει να θεωρηθεί «vecchia signiora» λίγο πριν κλείσει τα 25, έτσι και το social networking πρόλαβε να γραφτεί ως «φούσκα» ή μόδα πριν ακόμα καθιερωθεί στην καθημερινότητα των χρηστών. Το μεγάλο όμως πρόβλημα για την αγορά της διαφήμισης και συνολικά της επικοινωνίας, ενδέχεται να μην προκύψει από τα κακεντρεχή σχόλια των πολέμιων της online κουλτούρας, αλλά από τις υπερφίαλες δηλώσεις των «οπαδών» της. Γιατί από αυτές ακριβώς απορρέει ο κίνδυνος να θεωρηθεί το social networking ως η λύση διά πάσα διαφημιστική νόσο ή ακόμα και το απόλυτο διαφημιστικό όχημα για το 2008. Συγχωρήστε με, φίλες και φίλοι, αν ανήκετε σ’ αυτήν τη μερίδα οπαδών, αλλά όπως διαφωνώ οριζόντια και κάθετα όσον αφορά τη «φούσκα» που υποτίθεται ότι κρύβει το social networking, άλλο τόσο θα διαφωνήσω και για τον αν και κατά πόσο το 2008 θα είναι η χρονιά που τα social δίκτυα θα αποτελέσουν το killer app της online διαφήμισης. Στα δικά μου μάτια -και όχι μόνο- οι online κοινότητες, όπως αυτές διαμορφώνονται στα σημερινά δίκτυα, θυμίζουν κατά πολύ την πρώτη μεγάλη περίοδο του internet και το email. Τη θυμόμαστε;

Θυμόμαστε -επί παραδείγματι- όλοι την πρώτη εμφάνιση των free online email providers όπως το Hotmail, το Yahoo και λίγο μετά το Gmail; Θυμόμαστε τις συζητήσεις για χαμηλό κόστος, εύκολο software και τεράστιο κοινό; Αν τα θυμόμαστε, είμαστε σίγουροι ότι τα παραπάνω ονόματα ήταν τότε πραγματικά brands; Θυμάστε αλήθεια να είναι σε θέση να προσφέρουν συγκεκριμένη αξία στους marketers; Προσέφεραν μέγεθος και κοινό και φυσικά -όπως όλα τα internet-ικά οχήματα- προσέφεραν στόχευση. Μέχρι εκεί όμως. Ένα το κρατούμενο, που λέγαμε και στο δημοτικό. Το δεύτερο κρατούμενο δεν χρειάζεται αναμνήσεις. Τα σημερινά δίκτυα, μπορεί να διαθέτουν τεράστια δυναμική αλλά διαθέτουν και «παιδικές ασθένειες» οι οποίες για τον κόσμο της διαφήμισης είναι bad news. Εκατομμύρια μεν χρήστες, αλλά και πολύ «θόρυβο» και εφαρμογές να σφυρίζουν αδιάφορα πάνω από τα κεφάλια τους. Με μία μέση εκτίμηση, στο Facebook πρέπει να προσθέτει κάθε γνωστός μου τουλάχιστον ένα καινούριο application την εβδομάδα. Διαθέτω περί τους 200 «φίλους». Δεν προλαβαίνω καν να δω τι άλλο συμβαίνει μόλις «μπαίνω». Για να μην μπούμε καν στη συζήτηση περί του πώς μπορεί να διαχειριστεί ο marketer ένα brand σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Θα μου πείτε «ναι, αλλά όλα αυτά θα βρουν το δρόμο τους». Ναι, δεν αμφιβάλλω καθόλου. Μόνο που δεν θα τον βρουν μέσα σε 6 και σε 8 μήνες. Οπότε ας μη βιαστούμε γιατί μόνο κακό μπορεί να προξενήσουμε. Και θα είναι κρίμα…

Advertisements


Categories: Interactive Marketing, Internet Life

8 replies

  1. “Ο συνδυασμός όμως της εκ των πραγμάτων επιβολής γιατί το θέμα είναι «καυτό» με την εκ των πραγμάτων επίσης άγνοια γιατί το θέμα είναι άγνωστο μπορεί να οδηγεί σε media-κές τραγωδίες.”

    Το θέμα δεν είναι άγνωστο. Με εντυπωσιάζει πάντα πως ενώ οι mediάδες και οι μαρκετίστες έχουν ιδέες, αποφασίζουν να μην διαβάσουν για αυτό για το οποίο μιλάνε. Π.χ. Data Management Issues in Social Sciences. Δε χρειάζεται να ξέρεις πως προγραμματίζονται οι αισθητήρες σε ένα αυτοκίνητο, αλλά το τι κάνουν (πιο σκοπό εξυπηρετούν) όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχει πρέπει να το ξέρεις πριν αποφασίσεις να βγάλεις χρήματα από αυτό. Και στην περίπτωση του social networking ακούω τέρατα, τα οποία συνήθως συνοδεύονται από απουσία γνώσης της θεωρίας των γραφημάτων ή ακόμα και του απλούστατου Six degrees of separation.

    10 χρόνια πριν τα ίδια έλεγαν οι mediάδες αναφερόμενοι στον νόμο του Metcalfe. Και μετά τους έφταιγε ο Metcalfe και όχι το μυαλό τους.

    “Θυμόμαστε -επί παραδείγματι- όλοι την πρώτη εμφάνιση των free online email providers όπως το Hotmail, το Yahoo και λίγο μετά το Gmail;”

    Hotmail: 1996
    Yahoo! Mail: 1997
    Gmail: 2004 (invitation only) και 2007 (public beta)

    Δεν είναι λίγο μετά.

  2. Adamo καιρό έχουμε να τα πούμε. Χαιρετώ λοιπόν. Δεν καταλαβαίνω όμως τελικά αν διαφωνείς σε κάτι. Εδώ σφαζόμαστε μεταξύ μας τι είναι Web 2.0 και αν υπάρχει και αν κατά πόσο το Social Networking χορεύετε έτσι ή αλλιώς… Πόσο γνωστό να είναι στο ευρύτερο κοινό που ούτως ή άλλως είναι εκτός δικτυακής κουλτούρας;

  3. Μπορεί το άρθρο να μιλά για το Facebook, αλλά εγώ θα υπενθυμίσω ένα άλλο site για όσους θεωρούν ότι δεν είναι ήδη πάρα πολύ σημαντικό το social networking ως όχημα marketing σε ορισμένες κατηγορίες: MySpace.

    Δεν υπάρχει σήμερα στις ΗΠΑ κωμικός η μουσικός που μπορεί να αγνοήσει αυτό το εργαλείο για να διαφημιστεί. Πρόσθεσε τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές που τα χώνουν χοντρά για να προβληθούν (μαζί με τα εκατομμύρια banner και text ads του Google) και βλέπει κανείς ότι το social networking μπορεί και παραμπορεί.

  4. @uroborus:
    Καλησπέρα! Η βασική μου ένσταση είναι προς όλους αυτούς που βλέπουν το social networking ως business opportunity ενώ στην πραγματικότητα δεν ξέρουν τι είναι. Γράφεις: “Οι αναλύσεις επί αναλύσεων για ένα υπό διαμόρφωση φαινόμενο οδηγούν ούτως ή άλλως εύκολα σε λανθασμένα συμπεράσματα”. Δεν είναι έτσι. Εξαρτάται από το ποιος κάνει την ανάλυση, τι ξέρει για το αντικείμενο και πως εξετάζει το μέσο.

    Για να δανειστώ μια έκφρασή σου “οι υπερφίαλες δηλώσεις των οπαδών της online κουλτούρας” προέρχονται από ανθρώπους που πραγματικά δεν ξέρουν τι τους γίνεται (δεν έχουν καν online κουλτούρα), αλλά ταυτόχρονα έχουν πείσει αυτούς με τα € για το αντίθετο.

    Απλά είμαι πιο σκληρός στην τοποθέτησή μου από ότι εσύ.

  5. Πολύ ενδιαφέρον – και εδώ – post για ένα ζήτημα όντως controversial. Παρακολουθώ τη συζήτηση και σε άλλα blogs. Νομίζω πως μέσες άκρες – χωρίς να είναι σχετικιστικό αυτό – όλες οι πλευρές έχουν δίκιο λόγω του επίμαχου και υπο διαμόρφωση χαρακτήρα των social media.

  6. Θα απαντήσω απλά στην ερώτηση σου.

    “Η διαφήμιση θέλει. Το Social Networking μπορεί?”

    Ναι, αν έχει τον κόσμο (το εκάστοτε Social Media).

    Καλώς ή κακώς, η δουλειά είναι απλή. Έξυπνο concept, πολλά Page Impressions, πολλά λεφτά από διαφημίσεις τύπου Text Ads.

    Από εκεί και πέρα, είναι μαγκιά της εταιρείας που έχει το Social Media, να βελτιώνει τους τύπους και τους τομείς προβολής.

    Αναφέρω ως παράδειγμα, το Facebook, που είναι και ‘τάση’.

    Αφού απέκτησε τον κόσμο, πέταξε ένα Adbrite αρχικά, και τώρα φτιάχνει και τον δικό του AdManager, που επιτρέπει όχι μόνο photo και link, αλλά και interaction με οποιοσδήποτε group θα ορίσει ο διαφημιστής.

    Αν αυτό είναι θέλεις να θίξεις με την ερώτηση σου, τότε αυτή είναι η απλή (!) απάντηση μου.

    Αν όμως, η ουσία είναι θίξουμε το θέμα, με επίκεντρο την Ελλάδα, τότε η άποψη μου εύκολα αλλάζει. (γιατί είμαι ασυνάρτητος, και αλλάζω απόψεις πολύ εύκολα!)

    Η απάντηση γίνεται όχι.

    Γιατί?

    Γιατί απλά δεν υπάρχει social media στην Ελλάδα, με τόσο κόσμο που να μπορεί να συντηρηθεί με text ads κόστους 0,01 και 0,02 το CPM ή το CPC.

    p.s. Αυτή ήταν μια απλοϊκή, πρώτη τοποθέτηση, για το που στέκομαι. Γιατί σίγουρα μπορούν να βρεθούν τρόποι, ώστε να στηθούν τρομερές καμπάνιες (σαν τους Simpsons) πάνω στα Social Media.

  7. Καλημέρα Uroborus

    Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, ειδικά στις 3 τελευταίες σειρές. Θέλει προσοχή αλλά θέλει και πάθος και ιδέες και πειραματισμούς.

    Γεγονός όμως είναι ότι πρώτη φορά μετά από χρόνια βρήκαμε ένα application το οποίο κοντράρει σε μέγεθος το τελευταίο μεγάλο application (μηχανές αναζήτησης). Ο χώρος του Internet μας έχει δημιουργήσει μια “early adopter” κουλτούρα και γι’αυτό στηνόμαστε ενθουσιασμένοι μπροστά από ένα «φαινόμενο» το οποίο δείχνει πολλά υποσχόμενο.

    Αν θα αποδώσει; Δεν το ξέρω.
    Αν θα κρατήσει; Ούτε αυτό το ξέρω.
    Δεν είναι όμως μια ενδιαφέρουσα πρόκληση;
    Δεν δείχνει να κάνει check όλα τα κουτάκια στο killer app checklist;

    Το πως θα το συμμετέχει και θα το χειριστεί ο κάθε ένας από εμάς είναι που κάνει τη διαφορά.

Trackbacks

  1. Ποια CTR κ.λπ.! « Bizwriter

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: