Άσκοπες και επικίνδυνες συγκρίσεις…

Είχα κατά νου να “ανεβάσω” τα δύο τελευταία Akrothigws, στα οποία έχω καθιερώσει πλέον και στέλνω σε preview και ζητάω το σχετικό σχόλιο για να υπάρχει και αντίλογος. Στο πρώτο ως γνωστόν έπιασα τα viral video και το σουξέ τους και είχα ζητήσει από τον Πάνο το Σαμπράκο να σχολιάσει το “τι” και το “πως”, στο δεύτερο είχα θέμα τη θηλυκή πλευρά του web και ζήτησα από τη Ναταλία τη Λορετζιάδη ως New Media Manager των εκδόσεων Λυμπέρη να καταθέσει τη γνώμη της, στο τρίτο ορέχτηκα ολίγο FaceBook διαφήμιση και προσωπικά δεδομένα και ζήτησα από το Γιώργο το Ζαφόλια ως Προιστάμενο Νέων Μέσων της Ναυτεμπορικής να επισημάνει κάποιες λεπτομέρειες που γνωρίζει πολύ καλά και στο τέταρτο είπα να ακουμπήσω λίγο τις μετρήσεις και ζήτησα από την Director της OMD Digital την Ελένη Κίτρα να σχολιάσει τα δρώμενα. Τους ευχαριστώ όλους και θα επανορθώσω πάραυτα ανεβάζοντας τα κείμενα ένα – ένα (ειδικά για τις μετρήσεις έχουμε και καινούρια data και θα πάρει φωτιά το Κορδελιό), αλλά βλέποντας κάποια σχόλια στο άρθρο για τις μετακινήσεις που έρχονται και πολύ περισσότερο διαβάζοντας κάποια προσωπικά emails οφείλω να καταθέσω την άποψή μου περί της “φούσκας” που ακούω και ξανά-μανά- ακούω. Αναδημοσιεύω το πρώτο κείμενο από το MarketingWeek και ο Θεός βοηθός…

“Λίγο πριν ολοκληρωθεί το παρόν κείμενο ήρθε μία είδηση από τη «σύνταξη» που μας υποχρέωσε αρχικά σε μία μικρή προσθήκη και εν συνεχεία και σε ριζική αλλαγή. Η είδηση αφορά τις δηλώσεις του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ομίλου Publicis, ο οποίος έκανε λόγο για μία ακόμα επικείμενη «φούσκα» του web. Ομολογουμένως είχαμε αρκετά χρόνια να ακούσουμε κάτι παρόμοιο αλλά ακόμα και αν είχαμε ακούσει όταν οι προειδοποιήσεις γίνονται διά στόματος Maurice Levy, αποκτούν άλλη βαρύτητα.Ο Levy μιλώντας στο Media Forum του Μονακό, προειδοποίησε τους ανθρώπους του χώρου της επικοινωνίας ότι το μέγεθος της online διαφημιστικής δαπάνης δεν δικαιολογεί την εκτεταμένη διεύρυνση της αγοράς των νέων μέσων, προσθέτοντας ότι «πολλοί άνθρωποι υπερεκτιμούν την online διαφήμιση και βασίζουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια σε αυτήν άλλα ίσως απογοητευθούν όταν διαπιστώσουν ότι τα χρήματα δεν φτάνουν για όλους».Έχουμε λόγο να διαφωνήσουμε;

Μιλώντας για το διεθνές web όπου τα ποσά που αλλάζουν χέρια για εξαγορές start ups ή ακόμα και για μικρά μερίδια μετοχών σε αμφιβόλου απόδοσης projects, ο κ. Levy πολύ σωστά προειδοποιεί. Η «φούσκα» άλλωστε του 2000 είναι ακόμα πολύ κοντά και άφησε πολλές πληγές. Συνυπολογίζοντας δε, πως το κύμα του Web 2.0 όσον και αν έχει -για να μην πούμε παραέχει- ψηλώσει δεν μπορεί να χωρέσει από κάτω του όλους τους επίδοξους πρωταθλητές στο Social Networking, τότε οι όποιες ανησυχίες γίνονται ακόμα πιο βάσιμες.

Μόνο που δεν θα πρόκειται πλέον περί «φούσκας». Ο όρος «φούσκα» υπονοεί σε μεγάλο βαθμό και την έννοια της εξαπάτησης – γεγονός που εν μέρει έχει μία βάση όσον αφορά το 2000. Ο κόσμος δεν ήξερε, το internet ήταν καινούριο και τα προβλήματα πολλά. Εκτός αυτών δε, όσο καλά και αν πήγαιναν τα πράγματα, θα έπρεπε να υπάρξει και μία «διόρθωση» – για να δανειστούμε τον όρο από τους συναδέλφους του χρηματιστηριακού ρεπορτάζ. Εν έτει 2007 όμως, ο όρος «φούσκα» μοιάζει περισσότερο να δικαιολογεί αφελείς ή ακόμα και εσφαλμένες επιλογές. Την πρώτη φορά, δικαιολογίες υπάρχουν πολλές. Τη δεύτερη όμως;

Αυτά όμως όπως είπαμε, αφορούν τη διεθνή αγορά. Στη δική μας, μικρότερη τον αριθμό online κοινότητα, οι διαφορές είναι ακόμα περισσότερες. Ευκαιρίας δοθείσης από τον κ. Levy, ας τις επισημάνουμε έστω σε bullets. Το 2000 λοιπόν, η όποια κατάρρευση του ελληνικού εμπορικού internet ουδεμία σχέση είχε με τη «φούσκα» του διεθνούς δικτύου. Συνέπεσε όμως χρονικά και η μεγάλη ζημιά του εξωτερικού έδωσε το τελικό χτύπημα στο εγχώριο web. Μέχρι εκεί όμως είναι οι ομοιότητες.

Το ελληνικό web δεν είχε ούτε την άνοδο, ούτε τις επενδύσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στην αλλοδαπή και οι -ας μας επιτραπεί ο όρος- καιροσκοπικές, δήθεν επιχειρηματικές κινήσεις ήταν θέμα χρόνου να «σκάσουν» ακόμα και αν η διεθνής αγορά ανθούσε. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι μέχρι πριν από 3 χρόνια (πόσο μάλλον το 2000) οι έλληνες χρήστες ποσοτικά μόνο χάριν της συζητήσεως αποκαλούνταν «κρίσιμη μάζα».

Σήμερα όμως αποτελούν. Το 2000 δε, ανεξάρτητα από το τι γινόταν «έξω» οι έλληνες διαφημιζόμενοι αγνοούσαν επιδεικτικά το νέο μέσο. Σήμερα το αναζητούν και μάλιστα πολύ προσεκτικά. Το 2000 επίσης, τα μεγάλα media εξάντλησαν την υπεροψία τους υλοποιώντας projects που ακόμα και στην αλλοδαπή είχαν ρίσκο. Σήμερα ακόμα και το redesign γίνεται με φειδώ.

Σήμερα το ελληνικό internet έχει την πρώτη καλή του ευκαιρία να οργανωθεί σε σωστές βάσεις. Όχι, ακόμα δεν «γεννάνε και τα κοκόρια του», αλλά η λαϊκή ρήση δεν είναι μέτρο. Μέτρο είναι οι καλές και προσεκτικές κινήσεις και από αυτές έχουμε πλείστα όσα παραδείγματα. Εν κατακλείδι και τότε και σήμερα, οι συγκρίσεις με την αλλοδαπή δεν είναι απαραίτητα δικαιολογημένες. Χρήσιμες ναι. Αλλά όχι και «κλειδιά» για την αποτυχία ή την επιτυχία.”

Αναδημοσίευση από το έντυπο MarketingWeek τεύχος 1169

Advertisements


Categories: Interactive Marketing, Internet Life

22 replies

  1. Η δικιά μου αίσθηση είναι ότι σαφώς και υπάρχει ευφορία και ένα σωρό κόσμος που πουλάει αέρα κοπανιστό, αλλά η κατάσταση είναι σχετικά ελεγχόμενη. Και υπάρχει σαφώς διαφορά από το 2000 από την άποψη ότι τότε υπήρχαν μόνο.. domain names (για να στηρίζουν την εντύπωση του καθενός ότι έχει υπόσταση) ενώ τώρα υπάρχουν και επισκέπτες και εμπειρία στο πόσο μπορεί να αποφέρει (διαφημιστικά) ο καθένας.

    Τα σχόλια του Lévy λοιπόν μου φαίνεται να εξυπηρετούν τους διαφημιστές, που θέλουν να αγοράζουν όλο και περισσότερα με όλο και λιγότερα, ποντάροντας κάπου στην πίεση να εμφανιστούν κέρδη που θα καθησυχάζουν τις ανησυχίες για φούσκα. Αυτή η αχορταγία –φέρε προσωπικά στοιχεία συνήθειες περιεχόμενο, διαφημίζομαι και μόνος μου ανεβάζω μια σελίδα και τη βαφτίζω βάιραλ, κτλ.– είναι για μένα αυτή τη στιγμή το πιο επικίνδυνο φαινόμενο. Ο επισκέπτης από τη μια αηδιάζει και από την άλλη φυλάγεται (και πιέζει και τον βουλευτή του να κάνει τίποτα όπως φαίνεται και από τις τελευταίες κινήσεις της ΕΕ), και η “φούσκα” θα γίνει όντως φούσκα (βλ. η αγορά θα καταρρεύσει) αλλά όχι με υπαιτιότητα των “επιχειρήσεων”.

    Με άλλα λόγια, άλλο υγιής σκεπτικισμός και άλλο αυτοεκπληρούμενες προφητείες.

  2. Το 2000 οι περισσότερες (αν όχι όλες) διαφημιστικές εταιρείες είχαν αρνητική αντιμετώπιση απέναντι στο internet αφενός γιατί δεν είχαν την τεχνογνωσία του μέσου (δεν θα ξεχάσω την επιμονή τους – οι έντυπες καταχωρήσεις να μπαίνουν αυτούσιες σε τεράστια pop-ups) και αφετέρου γιατί έβλεπαν ως κίνδυνο το χάσιμο έστω και μικρού μέρους της πίτας. Η μόνη ελπίδα ήταν να είναι τόσο καλά εκπαιδευμένος ο διαφημιζόμενος, ώστε να το “επιβάλλει” στη διαφημιστική.
    Το 2007 έχουν αρχίσει και αισθάνονται ή διαισθάνονται ότι κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν οπισθοδρομικές, μη συνεργάσιμες κ.α. και παρατηρώντας επιτυχημένες κινήσεις των ανταγωνιστών τους μία-μία εμφανίζεται…και έχει και άποψη.
    Δεν πιστεύω ότι πρόκειται για “φούσκα” όπως αυτή του 2000 (που ακόμα δεν έχω καταφέρει να συνέλθω), γιατί υπάρχουν χρήστες με αξιόλογηση κρίση, υπάρχουν πλέον βασικές γνώσεις για το Internet και όλες οι νέες ιδέες που βασίζονται σε web 2.0 (δε συμφωνώ με τον όρο που τον χρησιμοποιούμε όπου και όμως μας έρθει, αλλά τον αναφέρω για να είμαι στο ίδιο μήκος κύματος), οπότε οι χρήστες θα αποφασίσουν αν είναι φούσκα ή όχι και όχι οι διαφημιστικές, οι μέτοχοι, οι επενδυτές κτλ.

    Καλή μας εβδομάδα (αίμα δεν ήθελες;…)

  3. Αν σε ένα χρόνο από σήμερα έχουν γίνει πέντε-δέκα projects της προκοπής όλα καλώς. Αλλιώς θα πρόκειται για καραμπινάτη φούσκα μιας και οι προσδοκίες δεν θα έχουν εκπληρωθεί.

    Καλές οι διαφημιστικές αλλά οι παρέες γράφουν ιστορία.

  4. Καλημέρες…

    @giannab. Αίμα θα υπάρξει αν μου πει κανένας ότι η φούσκα του 2000 στο εξωτερικό είχε καμία σχέση με την εδώ φούσκα… :-)))))

    @cheaplog. Αφού σε κατάφερα να κάνεις comment πάει να πει ότι περνάει ακόμα η μπογιά μου :-)

  5. den eichame kairo na akousoume gia fouska an thimame kala to eiche anaferei kai o panos.gr sto blog tou to deutero trito tou etous -an thimame kala- kai apo oti thimame tou eicha pei kati antisticho prin to analogo post tou me vasi auta pou ego “akouo” kai “vlepo” giro mou ontas “ergazomenos” eis tas eksoterikas…

    apla pisteuo oti oi ipolipoi trigiro archizoun kai to skeftontai tora pou to anefere kai o “mr publicis”

    pantos pisteuo oti etsi opos den ipirksan analoges epiptoseis tin periodo tou 2000 sto “DOTgr” (pou den ipirche vasika), i idia “katastasi” tha iparksei kai tora kathos to “DOTgr” einai ousiastika akoma sta spargana….

  6. Ε δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει καμία σχέση…Πως είναι δυνατόν να γίνονται ίδιες κινήσεις, στο ίδιο χρονικό διάστημα με ακριβώς τα ίδια λάθη και να μην έχει καμία σχέση;
    Οι επενδυτές έβλεπαν μία τάση στην αγορά του εξωτερικού και αντέγραφαν τις κινήσεις χωρίς να γνωρίζουν και χωρίς να θέλουν να ακούσουν.
    Η μεγάλη διαφορά είναι ότι τότε ετοίμαζαν ένα ολόκληρο στρατό για να φτιάξει ένα εταιρικό site “με 5 κουμπιά” (η αγαπημένη μου φράση) και τώρα υπάρχουν παρεϊστικες δουλείες (συμφωνώ απόλυτα με τον barak) που μπορούν να κάνουν θαύματα.

  7. “Οι επενδυτές έβλεπαν μία τάση στην αγορά του εξωτερικού και αντέγραφαν τις κινήσεις χωρίς να γνωρίζουν και χωρίς να θέλουν να ακούσουν”

    Εγώ θα έλεγα ότι οι επενδυτές είδαν φως στο ΧΑΑ και είπαν να μπουν. Εκτος αυτού έχεις πρόχειρο κανά business plan από τότε; Γιατί στα εξωτερικά υπήρξαν αλλά δεν έπιασαν, εδώ υπήρξαν;

  8. @giannab
    Που τις είδες εσύ τις ίδιες κινήσεις; Στην Αμερική η φούσκα του 2000 αφορούσε ουσιαστικά τις dot coms. Εδώ δεν υπήρχαν τέτοιου είδους σχήματα. Επομένως δεν υπάρχει και καμία σχέση μεταξύ της εκεί κρίσης με την εδώ. Η εδώ κρίση ήταν αποτέλεσμα της φούσκας του Χρηματιστηρίου.

  9. @ Δράκο
    “Πρόχειρο businessplan”; Μα φυσικά και έχω και μάλιστα δοκιμασμένο. Η επιτυχία του είναι εγγύηση (αστειεύομαι…μην το πάρεις σοβαρά).

    @ Barak
    Οκ σε επίπεδο “έργου” δεν είχε καμία σχέση. Σε επίπεδο αποτελέσματος όμως είχε. Η διαφορά των εδώ με τον εκεί μένει στο γεγονός ότι οι “εδώ” ετοίμαζαν το έδαφος, έφτιαχναν τον στόλο και έψαχναν για το project και οι “εκεί” είχαν το project, έφτιαχναν τον στόλο και μετά δεν είχαν τι να τον κάνουν…(τον στόλο). Άποψή μου…

  10. Φυσικά σε επίπεδο αποτελέσματος είχε. Ποιο έδαφος όμως προετοίμαζαν; Το έδαφος για υγιές και εμπορικά αξιοποιήσιμο internet ή το έδαφος για αρπαχτές;

    Gianna. Μην κρίνεις από ένα ή δύο projects είτε έχεις προσωπική εμπειρία είτε όχι. Εγώ αυτό που λέω είναι ότι η έξω “φούσκα” δεν είχε καμία σχέση με την “εδώ”. Και ότι είναι τόσες οι διαφορές και σήμερα με το εξωτερικό που οι συγκρίσεις είναι επικίνδυνες…

  11. Για το σήμερα συμφωνώ μαζί σου και επαυξάνω και όπως αναφέρεις και στον τίτλο πράγματι είναι “επικίνδυνες συγκρίσεις”.
    Ότι έγινε- έγινε όμως και επειδή έγινε μία φορά δε σημαίνει ότι θα συμβαίνει πάντα, ή αν δεν έγινε καμία “φούσκα” δεν σημαίνει ότι ήρθε η ώρα της να γίνει.
    Στην ελληνική αγορά τα πράγματα εξακολουθούν να είναι σε αρχικό στάδιο (ήδη άρχισε να μπουσουλάει, οπότε περιμένουμε να σηκωθεί) αλλά υπάρχει μέλλον, όπως επίσης υπάρχουν μυαλά και άνθρωποι να το υποστηρίξουν, άρα γιατί πρέπει να μιλάμε για φούσκα;

  12. @giannab
    Γιατί δεν είναι βέβαιο πως “υπάρχουν μυαλά και άνθρωποι να το υποστηρίξουν”, τουλάχιστον στο βαθμό (ποσοτικά) που απαιτεί ένα hype.

  13. Όσον αφορά το θέμα της σύγκρισης της εδώ κατάστασης με τα πεπραγμένα του εξωτερικού θα συμφωνήσω με τον Περικλή.

    Το 1999 – 2000 οι δικοί μας παρακολουθώντας το εξωτερικό και εν όψει χρηματιστηρίου μυρίστηκαν εύκολο χρήμα, εφαρμόζοντας μάλιστα πρακτικές οι οποίες δεν έφτασαν ούτε στο 1 / 100 έστω και αυτών των αποτυχημένων μοντέλων του εξωτερικού. Δυστυχώς γι’ αυτούς το «σπάσιμο της φούσκας των dot coms» είχε ήδη ξεκινήσει συνεπώς τους πρόλαβε πάνω στη φάση που είχαν αρχίσει τις δηλώσεις τύπου «καλές είναι οι τάδε και τάδε εταιρίες αλλά τώρα ήρθε η σειρά μας για να κατακτήσουμε τον κόσμο»…….

    Στο εξωτερικό το σπάσιμο της φούσκας λειτούργησε ως κάθαρση , όπως εξάλλου συμβαίνει και σε κάθε κλείσιμο ενός οικονομικού κύκλου. Έκτοτε, όπως πολύ εύκολα μπορεί κανείς να παρατηρήσει εάν παρακολουθεί τα δρώμενα στην αλλοδαπή, θα δει ότι όλοι πλέον, τόσο οι διαφημιζόμενοι όσο και οι marketers,εξετάζουν εξονυχιστικά την αποτελεσματικότητα της κάθε μορφής marketing της, της κάθε ενέργειας. Δοκιμές επί δοκιμών, μελέτες, έρευνες πραγματοποιούνται συνεχώς για οτιδήποτε έχει να κάνει με το internet και όχι μόνο, μέχρι του σημείου και της παραμικρής λεπτομέρειας.

    Στην Ελλάδα είναι βέβαιο ότι από τότε έχει υπάρξει πρόοδος, η οποία όμως πραγματοποιείται με την ταχύτητα του κάβουρα ή της χελώνας (δεν ξέρω τι από τα δύο έχει μικρότερη ταχύτητα). Δεν είναι τυχαίο ότι ορισμένα από τα καίρια ερωτήματα που υπήρχαν το 2000 παραμένουν ακόμη αναπάντητα. Πως μετράτε η επισκεψημότητα ενός site; Πως μετράτε και βάσει ποιων κριτηρίων αξιολογείται η αποτελεσματικότητα μιας (online) προωθητικής ενέργειας ειδικότερα σε σύγκριση με κάποιες άλλες ενέργειες;

    Τα ερωτήματα βέβαια αυτά παραμένουν σε ολόκληρο τον κόσμο όμως στο εξωτερικό η συζήτηση και η ανάλυση έχει φτάσει σε πολύ μεγαλύτερο βάθος δημιουργώντας παράλληλα νέα και πολύ ποιο σύνθετα ερωτήματα τα οποία απαιτούν πολύ μεγαλύτερη τεχνογνωσία και εμπειρία από αυτή που έχουμε αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα για να αντιμετωπιστούν.

    Για να μπορέσει λοιπόν μια εταιρεία να ανταποκριθεί σε όλα αυτά θα πρέπει να έχει στελέχη με εξειδικευμένη τεχνογνωσία η οποία είτε δεν υπάρχει είτε έχει μεγάλο κόστος για να αποκτηθεί. Συνεπώς είναι προτιμότερο να διατηρείται το υπάρχον status quo μέχρι του σημείου όπου δεν θα πηγαίνει άλλο γιατί η αγορά (διαφημιζόμενοι) θα έχει αρχίσει να ζητά περισσότερα πράγματα επειδή θα είναι πλέον ενημερωμένη (συνήθως από μόνοι τους) για το τι άλλο συμβαίνει.

    Κλείνοντας ένα κλαδικό ερώτημα. Γιατί στην έρευνα e-metrics που πραγματοποιείται δεν υπάρχουν ερωτήσεις για την χρήση των μηχανών αναζήτησης, που όλοι μας γνωρίζουμε πόσο σημαντικές είναι στην online συμπεριφορά των χρηστών;

  14. Μα γιατί μιλάτε για νέες φούσκες; Φούσκες σκάνε κάθε μέρα. Παίρνε για παράδειγμα web sites που αυτοβαφτίζονται social media, whatever και πάνε άπατα. Φούσκα σε σχέση με το κόστος επένδυσης δεν είναι και αυτό; Μικρή φούσκα-μεγάλη φούσκα, τι σημασία έχει; Λεφτά χάνονται, υπολήψεις σέρνονται στο βούρκο, κ.λ.π.
    Η άποψή μου είναι ότι είναι επιεικώς άκαιρο να λέμε ότι θα δημιουργήσει κάποιου είδους οικονομικό αντίκτυπο στην Ελλάδα η ανάδυση οποιασδήποτε φούσκας στο εξωτερικό αν και όποτε γίνει και για όποιο λόγο φανεί ότι γίνεται, αν γίνει (mark my word).
    Η μόνη φούσκα που μπορεί να σκάσει σε οποιαδήποτε οικονομία σε σχέση με το web έχει να κάνει με τις επενδύσεις που έχουν γίνει και τα αναμενόμενα αποτελέσματα (βλ., κέρδη) σε σχέση με τις αυτές επενδύσεις. Δεν μπορεί κα Μάρκα Χ να έδωσες 1 euro και να αναρωτιέσαι γιατί η επένδυση δεν έπιασε, κ.λ.π Αφού έπρεπε να δώσεις 10 euro.
    Κατ’ επέκταση δείξτε μου κάποιον ο οποίος αναλογικά για το μέγεθος της Ελλάδας και της υφιστάμενης (άντε και αυτής του 2008) κατάστασης τα έχει σκάσει χοντρά και λογικά μπορεί να έχω να δείξω μια φούσκα που θα τον επηρεάσει.
    Καλύτερα να σταματάμε να σκεφτόμαστε προς αυτή τη κατεύθυνση διότι δεν νομίζω ότι η εδώ αγορά ωφελείται να ακούει για φούσκες. Ακόμη και αν το αποδεικνύουμε ότι δεν ισχύει, δημιουργούνται ανησυχίες. Λέγε, λέγε θα μας ρωτάνε οι πελάτες για φούσκες και μπουρμπουλήθρες και “μήπως να το τρενάρουμε το project χρήστο μου, μέχρι να δούμε τι θα γίνει με τη φούσκα”.
    @Nikos: Συμφωνώ με αυτά που λες. Και δεν το βλέπω μόνο εδώ αλλά και έξω. Μόνο που εκτός Ελλάδος αντιμετωπίζω πολύ μεγάλη πλέον οργάνωση σε σοβαρά έργα (φαντάσου ότι έρχονται με specs πλέον και προτεινόμενη τεχνολογία…).

  15. Στις ΗΠΑ που δραστηριοποιούμαι εγώ πάντως ενδεικτικά τα CPM ανεβαίνουν σταθερά εδώ και 2-3 χρόνια χωρίς να υπάρχει ένδειξη ότι θα σταματήσει σύντομα η άνοδος.

    Η διαφορά με το 2000 (σε εμάς τουλάχιστον) είναι όμως ότι η αποδοτικότητα των site έχει καλυτερεύσει. Ο μέσος διαφημιστής σήμερα βγάζει περισσότερα $$$/επίσκεψη απ’ότι το 2000. Ομοίως ο μέσος χρήστης ξοδεύει περισσότερα $$$ online απ’ότι το 2000.

  16. Simon ανέφερες τη λέξη “αποδοτικότητα”. Θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να συζητήσουμε κάποια στιγμή για το Return Of Investment μιας ενέργειας και για τον τρόπο υπολογισμού του, όπως τουλάχιστον το αντιλαμβάνεται και το μετράει (?) ο καθένας μας.

    Αυτό θα μας βοηθήσει να δούμε κατά πόσο υπάρχει φούσκα ή όχι….

  17. Ξερετε πόσες πληρωμένες διαφημιστικές καμπάνιες είχαν γίνει πριν το 1999 στο ελληνικό Διαδίκτυο; Καμία (ίσως μόνο μία, η καμπάνια της IBM to 1998).

    Πριν μερικά χρόνια βρέθηκαν αρκετοί που δημιούργησαν μερικά websites (portal) και περίμεναν να τα πάρουν πίσω άμεσα. Έφτιαξαν μαγαζί και περίμεναν οι πελάτες να αγοράσσουν (διαφημιζόμενοι, χρήστες κλπ), γιατί απλά υπήρχαν. Δυστυχώς η ύπαρξη μαγαζιού δεν συνεπάγεται την ύπαρξη αγοράς ή πως θα γίνουν πωλήσεις. Δυστυχώς τα “δωρεάν” χρήματα του χρηματιστηρίου δαπανήθηκαν απερίσκεπτα.

    Για ποιά φούσκα μιλάμε, έγιναν δύο τρία μεγάλα websites, επενδύθηκαν χρήματα σε μερικές εταιρίες webdev και κάτι τρέχει στα γύφτικα.

    – Το ελληνικό χρηματιστήριο έδωσε ώθηση σε μεγάλους ομίλους να ξεκινήσουν κάτι, αλλά έμειναν εκεί. Συνεχίζουν και υπάρχουν, απλά αποτελούν σκιά του αρχικού εαυτού τους.

    – Η έλλειψη venture capital κάνει δύσκολο να ξεκινήσουν κάτι “μικρότεροι” που δεν εντάσσονται σε μεγάλα group.

    – Η έλλειψη χρηματιστηρίου δεν επιτρέπει σε μικρές, αλλά υγιείς εταιρίες, να αντλήσουν κεφάλαια να αναπτυχθούν.

    Ας μη μιλάμε για φούσκες και συγκρίσεις με αγορές του εξωτερικού.

    Ακούω συνέχεια μερικές καραμέλες SEM, Viral Marketing, Social Media κλπ. που τις έχουν μάθει πολλοί στα διάφορα μαγαζιά… Τις λένε σαν ποίημα χωρίς πραγματικά να ξέρουν τι είναι. Πως θα πείσεις, όταν πραγματικά δεν ξέρεις τι είναι; Θα ήταν καλύτερα να μιλούσαν για απλούστερα πράγματα, αντί να προσπαθούν να ανεβάσουν τις προσδοκίες, που στο τέλος θα αφήσουν τους πάντες απογοητευμένους.

    Ίσως αυτός να είναι και ένας από τους λόγους που οι διαφημιζόμενοι δεν κάνουν καμπάνιες, σαν αυτές που ακούμε στο εξωτερικό. Δεν πείθονται… Ελάχιστα είναι τα φωτεινά παραδείγματα, μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού, και αυτά που έγιναν είναι γιατί υπάρχουν μερικοί γνώστες, που δεν ξέρουν μόνο να το πουν αλλά και να το κάνουν.

    Θα έλεγα πως σήμερα τα πράγματα βαίνουν θετικά. Οι διαφημιζόμενοι γίνονται περισσότεροι, και τα ποσά που επενδύουν μεγαλύτερα. Οι χρήστες αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες online όλο και περισσότερο είτε πρόκειται για ιδιώτες, είτε για επιχειρήσεις.

    Εκτιμώ πως οδηγούμαστε σε μία ανάπτυξη και θα υπάρχουν ευκαιρίες για μικρούς και μεγάλους

  18. Ενδιαφέρουσες οι απόψεις όλων, αλλά θα ήθελα να μου επιτρέψετε να γράψω και εγώ ένα ‘σεντονάκι’.

    Προσωπικά, δεν μπορώ να δω σχέση ανάμεσα στην αμερικάνικη ‘φούσκα’, και στην εγχώρια ‘φούσκα’.

    Η πρώτη ‘φούσκα’ στην Αμερική είχε να κάνει με κακό market analysis. Όλοι επένδυαν πάνω σε “.com” εταιρείες προσπαθώντας να εκμεταλλευθούν την τάση της παγκοσμιοποίησης, αγνοώντας ότι δεν υπήρχε ακόμα το “.com” (= παγκόσμιο κοινό. Εκείνη, την περίοδο περίπου 120 εκ. χρήστες).*

    Η δική μας η ‘φούσκα’ είχε να κάνει με το Χρηματιστήριο και όχι με το ‘.gr’ κοινό (που έτσι και αλλιώς δεν υπήρχε). Εκτός, αν μου πείτε, ότι τα λεφτά από το ΧΑ, έπεσαν σε εταιρείες τεχνολογίας και Ιντερνετ και δεν το πήρα χαμπάρι.

    Ας επιστρέξουμε όμως στο παρόν. Αν θα υπάρξει δεύτερη φούσκα όπως αναφέρει ο κ. Levy, δεν θα είναι λόγω της ανυπαρξίας “κοινού” (γιατί πλέον αυτό υπάρχει), αλλά γιατί τα λεφτά που δαπανώνται για μεγάλα projects, π.χ. κοινωνικά δίκτυα, είναι απίστευτα πολλά, και είναι αμφιβόλου αποτελέσματος, αν θα καταφέρουν να αποσβέσουν τις επενδύσεις τους.

    Ποιος επενδυτής, θα ρίξει 20 και 30 εκατομύρια σε ένα project, όταν τον άλλο μήνα, μπορούν να σκάσουν 2 νέοι developers με μια ακόμα πιο εξελιγμένη ιδέα, που θα κάνουν το project της επένδυσης να μοιάζει με μια απαρχαιωμένη ‘χαριτωμενιά’?

    Όλη η σκέψη, βέβαια, περιλαμβάνει την τεχνολογία και τα venture capitals, και δεν ακουμπάει την διαφήμιση άμεσα. ‘Eμμεσα όμως, ίσως να εφάπτεται, μιας και οι διαφημιστικές είναι οι παραγωγοί κέρδους αυτών των projects.

    Μήπως φοβάται κάτι τέτοιο ο κ. Levy?

    «πολλοί άνθρωποι υπερεκτιμούν την online διαφήμιση και βασίζουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια σε αυτήν άλλα ίσως απογοητευθούν όταν διαπιστώσουν ότι τα χρήματα δεν φτάνουν για όλους»

    Ίσως, από την άλλη, να κάνω και λάθος. Θα ήθελα να σας προτείνω όμως, αν βρείτε χρόνο, να κατεβάσετε και να δείτε αυτό το εκπληκτικό ερασιτεχνικό real time documentary για τις .com…. Start Up .Com.

  19. Εκείνο που με προβληματίζει εμένα όταν μιλάμε για μεγάλα Ελληνικά site είναι ότι (φαινομενικά τουλάχιστον) είναι αργοκίνητα καράβια.

    Τρανό παράδειγμα είναι το flash.gr. Πόσο διαφέρει ο σχεδιασμός και το περιεχόμενο του από το 2000? To in.gr έχε κρατήσει τον ίδιο σκελετό επίσης. Xρησιμοποιώντας το wayback machine για αρκετά Ελληνικά site θα δούμε ότι ο πειραματισμός και ο ανασχεδιασμός είναι σπάνια φαινόμενα.

  20. Καλημέρα και από μένα. Καταρχήν χτες εξαφανίστηκα ολίγο αλλά ως γνωστόν χτες υπήρχε μία απεργία στα ΜΜΕ και ο μισός Uroborus εξακολουθεί να είναι δημοσιογράφος. Πάμε τώρα στα δικά μας

    Απ ότι βλέπω συμφωνούμε σχεδόν καθολικά – εντυπωσιακό δεν βρίσκετε;- τουλάχιστον όσον αφορά το κατά πόσο η εδώ αγορά και ο τρόπος που κινείται μπορεί να συγκριθεί με το εξωτερικό και κυρίως με το τι έγινε στο παρελθόν. Ο Λούης ειδικά με τα παρακάτω bullets με κάλυψε απόλυτα (για την ακρίβεια μου πήρε τη μπουκιά από το στόμα)

    “- Η έλλειψη venture capital κάνει δύσκολο να ξεκινήσουν κάτι “μικρότεροι” που δεν εντάσσονται σε μεγάλα group.

    – Η έλλειψη χρηματιστηρίου δεν επιτρέπει σε μικρές, αλλά υγιείς εταιρίες, να αντλήσουν κεφάλαια να αναπτυχθούν.”

    Για τον Chris που αναρωτιέται “Μα γιατί μιλάτε για νέες φούσκες; ” έχω απαντήσει στο αρχικό post. Γιατί αναρωτιούνται στο εξωτερικό και κάποιοι δικοί μας αρχίζουν την κινδυνολογία και πρέπει να υπάρξει απάντηση. Απάντησα μία φορά μέσω του MarketingWeek και θα ξαναπαντήσω γιατί θα ξανάυπάρξει θέμα…

    Για το foti έχω να πω ότι τρελαίνομαι για τα σεντόνια του. Επίσης να του υπενθυμίσω ότι κάτι χρωστάει από τη Δευτέρα το βράδυ…

    Για τον SimonSays που αναφέρει τα “αργοκίνητα καράβια” θα πω μόνο ότι ενώ ανασχεδιασμός γίνεται τα sites εξακολουθούν να είναι αργοκίνητα καράβια. Αλλά αυτό θέλει άλλο post. Τι λέτε; Έχουμε κέφι για ματς;

  21. My two pennies: φούσκες υπάρχουν μόνο μέσα στα χρηματιστήρια. Κι εκεί σκάνε επώδυνα. Εκτός χρηματιστηρίων, ο όρος είναι πολύ χαλαρός, τόσο που δεν σημαίνει τίποτα. Το web 2.o δεν έχει στοιχεία φούσκας γιατί πολύ ελάχιστα σχετίζεται με εισηγμένες εντός (Ελλάδος) εκτός (Ελλάδος κι επί τα αυτά (με το 2000). Έχει hype, ναι, υπερβολή, κακογουστιά, υπεραισιοδοξία κι ότι άλλο θες, αλλά, παιδιά, έχει κάτι πολύ βασικό: έχει ΧΡΗΣΤΕΣ. Δεν είναι θέμα αν θα επιβιώσουν κάποιες προσπάθειες, ή ακόμα κι αν θα επιβιώσουν οι περισσότερες. Στοιχειώδη οικονομικά είναι αυτά. Δεν θα επιβιώσουν. Αλλά όσοι μείνουν, θα πάρουν κληρονομιά μιλιούνια χρηστών και γι αυτό τη διαφήμηση.

  22. Καλώς τον Χαρτοπόντικα. Συμφωνώ και όπως όλοι ξέρουμε, αν ο χρήστης του αρέσει μια λογική, site μπορεί να αλλάξει – λογική όχι… Αρκεί στο τέλος να μη μείνει μόνο ένας… (που ούτως ή άλλως δεν το πιστεύω)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: