Ακροθιγώς…

Content είναι. Θα περάσει;

Λίγο πριν το τέλος του 2006, το Time κατάφερε –άθελά του κατά πάσα πιθανότητα– να αναστατώσει την ελληνική δικτυακή αγορά. Στο καθιερωμένο ετήσιο εξώφυλλό του για το πρόσωπο της χρονιάς, φιγουράριζε μία οθόνη – καθρέφτης και η λέξη «You». Ακόμα και αν το περιοδικό δεν έδινε τις απαραίτητες διευκρινίσεις στις εσωτερικές του σελίδες, το νόημα ήταν σαφές. Ιστορικά μιλώντας, το Time, παρότι δεν το συνηθίζει, αυτή τη φορά δεν πρωτοτύπησε. Πριν από αυτό, είχαν σπεύσει να ορίσουν τους χρήστες του internet ως «πρόσωπα της χρονιάς» τόσο το Business 2.0 όσο και οι New York Times.

Το ότι το internet αλλάζει –εδώ και τουλάχιστον 3 χρόνια– δεν αποτελεί είδηση. Η κατεύθυνση όμως που παίρνει, μέσω των blogs, των wikis, των share videos και της γενικότερης συμμετοχής του κοινού είναι που –ας μας επιτραπεί η έκφραση– πονάει. Με το χαρακτηριστικό πόνο ενός αγκαθιού. Δεν είναι αρκετά έντονος για να οδηγήσει άμεσα στο γιατρό αλλά δεν μπορείς και να κοιμάσαι ήσυχος. Μπορείς –φυσικά– να πιστεύεις ότι «θα περάσει», αλλά αυτή η αντιμετώπιση δύσκολα θα χαρακτηριστεί ως «οργανωμένη αντίδραση» – πολλώ δε μάλλον ως στρατηγική.

Την περασμένη δεκαετία, μπορεί η έκφραση user generated content να μην υπήρχε ούτε στην αλλοδαπή, πλην όμως σε όλα σχεδόν τα media sites (για να αναφέρουμε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα), οι εκδότες ζητούσαν επικοινωνία με το κοινό και αυτό την έδινε. Με mails που ρωτούσαν λεπτομέρειες για προϊόντα, με αιτήματα, με διαφωνίες. Αυτό το κοινό οδηγήθηκε σήμερα στην παραγωγή περιεχομένου, τους καρπούς του οποίου κάποιοι ήδη δρέπουν. Όλα αυτά τα χρόνια, το ελληνικό internet μπορεί να απέκτησε εξαιρετικό design και να αναπτύχθηκε λογιστικά, αποκτώντας κρίσιμη μάζα χρηστών και εσχάτως αξιοπρεπείς ταχύτητες, δεν απέκτησε όμως ποτέ την απαραίτητη επαφή με το κοινό. Εν έτει 2007 όμως, αυτές τις «λεπτομέρειες» στη διαφορά αντιμετώπισης του κοινού δεν μπορεί πλέον να τις παραβλέψει κανείς, ούτε να τις θεωρήσει λόγια «internet-άδων». Γι αυτό πονάνε τα εξώφυλλα – καθρέφτες. Μόνο που όσο δύσκολο –έως και ακατόρθωτο– είναι να περάσει κανείς από την απαξίωση ενός μέσου στον ευαγγελισμό του, άλλο τόσο επικίνδυνη είναι και η ελπίδα ως δράση. Και μέχρι στιγμής τουλάχιστον, η ελληνική αγορά της interactive επικοινωνίας, μπορεί να μην αρνείται τη δυναμική του user generated content αλλά μοιάζει να περιμένει πότε «θα περάσει».

 

"Ακροθιγώς" ήτοι H Νέα στήλη (μου) στο Marketing Week και με την άδεια του Προέδρου (εκδότη) αναδημοσιεύω. Το βιντεάκι είναι ενσωματωμένο στην Digital έκδοση του περιοδικού...

Advertisements


Categories: Internet Life

15 replies

  1. Η επιθυμία των χρηστών του internet να εκφράζουν τις απόψεις τους, να σχολιάζουν και να αξιολογούν ανθρώπους, προϊόντα, υπηρεσίες, εταιρίες και οτιδήποτε άλλο υπάρχει από καταβολής του internet.

    Στις αρχές βέβαια δεν υπήρχαν το Youtube, τα blogs, το Digg και οι υπόλοιπες διαδικτυακές υπηρεσίες και μορφές online επικοινωνίας που ονομάζουμε σήμερα social media και Web 2.0. Υπήρχαν οι προσωπικές σελίδες και οι online communities (forums, bbs), οι πρόγονοι όλων αυτών που ανέφερα προηγουμένως.

    Τώρα όσον αφορά την ελληνική πραγματικότητα, νομίζω πως λέμε συνεχώς τα ίδια πράγματα, εδώ και αρκετά χρόνια. Το παρήγορο της υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν κάποιοι λίγοι άνθρωποι που τολμούν και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες……

  2. Βάλατε το videάκι αυτό? Θεϊκό!

  3. Φοβερό όντως!! Η λεζάντα όμως User Generated Musical είναι αντιγραφή από τον Pano – αν και πολύ θα ήθελα να είναι δική μου :-)

  4. Άσχετο: ξέρεις κανείς τι εστί το “esytv.gr”? Ετοιμάζουν κάτι?

  5. Όλα τα μαθαίνετε ε; Φήμες λένε πως θα μάθουμε στις 16 του μήνα. Δηλαδή αύριο….

  6. Προσωπικά δεν βλέπω και τόσο μεγάλες αλλαγές όπως σωστά επισημαίνει κι ο Καψό. Κοινότητες είχαμε πριν έξι χρόνια, κοινότητες έχουμε και σήμερα. Η διαφορά είναι πως κάποτε ο κόσμος εκφραζόταν μέσω sites ενώ τώρα εκφράζεται (και) μόνος του. Η ουσία όμως είναι πως ο κόσμος θέλει να εκφραστεί. Κι είναι θλιβερό που ακόμα δεν έχει γίνει κατανοητό αυτό.

  7. Στο παραπάνω κείμενο επισημαίνω ότι στο εξωτερικό υπάρχει πραγματικά αυξημένο περιεχόμενο από τους χρήστες γιατί έχουν συνηθίσει να συμμετέχουν με διάφορες μορφές μέχρι σήμερα. Έτσι ο όρος δεν υπήρχε αλλά οι πράξεις υπήρχαν. Και λέω ότι στην Ελλάδα αυτό δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα γιατί αντίθετα με το εξωτερικό τα media δεν έχουν φροντίσει να δεθούν με το κοινό και να το εκπαιδεύσουν. Αναπόφευκτα όλη μαζί η αγορά μοιάζει να θέλει αυτά τα φαινόμενα της αυξημένης συμμετοχής του κοινού να είναι παροδικά (μόδα ας πούμε) και να περιμένει να περάσει.

    Διαφορές όμως υπάρχουν σε σχέση με τις κοινότητες τις παλιές. Παλιά εκτός του ότι ο κόσμος ήταν λιγότερος ήταν και διαφορετική η σύνθεσή του. Ήταν κόσμος πιο “ψαγμένος” με τα τεχνολογικά γιατί δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς. Σήμερα η κάθε κοπελίτσα μπορεί να έχει blog και αυτό αλλάζει κατά πολύ το περιεχόμενο που μπορείς να βρεις.

    Δεύτερον, που εν πολλοίς έχει σχέση με το πρώτο. Το περιεχόμενο στα sites ήταν πολύ πιο δύσκολο να δοθεί απ ότι σε ένα Blog. Απλή ξε-απλή ή HTML ήταν ολόκληρη ιστορία να στήσεις site και έπρεπε να το πειράξεις και εικαστικά. Στα Blogs αυτά δεν υπάρχουν.

    Τρίτον. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι τα blogs να έχουν κατά πολύ τη λογική των media ενώ τα sites έμπαιναν πολύ στη λογική του σχεδιασμού και της δομής. Από την πρώτη εποχή των homepages ξεπήδησαν designers (όπως όλοι ξέρετε). Από αυτή την εποχή θα ξεπηδήσουν νέοι δημοσιογράφοι. Και δεν εννοώ νέοι σε ηλικία αλλα διαφορετικοί όσον αφορά τον τρόπο που θα χειρίζονται την πληροφορία.

    Και όλα αυτά καλό θα είναι να τα συνδυάσουμε και με άλλα χαρακτηριστικά των Blogs. Όπως το ότι η ευκολία να γράφεις δημιουργεί πολύ περισσότερη πληροφορία την οποια δεν μπορείς να φιλτράρεις. Ότι τα blogs δίνουν εξ ορισμού ευκολίες για να βλέπεις τις επισκέψεις σου και είναι μάλλον αφελές να πιστεύουμε πως το πόσοι σε βλέπουν και η γενική ανταπόκριση που έχεις δεν σε επηρεάζει στο πως γράφεις.

    Υποθέτω πως συνεχίζεται η κουβέντα…

  8. Speaking about blogs δεν έχω καταλάβει γιατί υπάρχουν τόσα λίγα blogs από στελέχη της ιντερνετικής αγοράς.

  9. Υποθέτω ότι η ερώτησης είναι ρητορική barak… Δεν πιστεύω να θές και απαντήσεις…

  10. Πολύ σωστός ο Uroborus στο προηγούμενο κόμεντ.

    Είσαι σε φόρμα….

  11. Για την ακρίβεια δεν είμαι στην καλύτερη μου φόρμα και περιμένω να με τσιγκλίσουν για να ζωηρέψω… :-))) Ο Barak το κατάφερε και πολύ τον ευχαριστώ..

  12. Speaking about blogs δεν έχω καταλάβει γιατί υπάρχουν τόσα λίγα blogs από στελέχη της ιντερνετικής αγοράς.

    Έχω την αίσθηση οτι η “internetικη αγορά” δεν ενδιαφερόταν και τόσο πολύ για την ανάπτυξη περιεχομένου… Οπότε λογικό είναι να το αντιμετωπίζει και σαν μόδα, που ίσως περάσει…

    Πέραν όμως του User Generated Content ευελπιστώ οτι θα δω και “Corporate” ή “Media” Generated Content.
    Τουλάχιστον στο εξωτερικό, εταιρίες και media βοήθησαν στο να προσφέρουν αρχικό περιεχόμενο και οι χρήστες το ανέβασαν σε ένα νεο επίπεδο. Εδώ τι ακριβώς γίνεται;

    Anyway… Ο χρόνος θα δείξει ;-)

  13. Anyway… Ο χρόνος θα δείξει ;-)

    Αυτή είναι και η ανησυχία μας Costa. Ότι ο χρόνος μπορεί να δείξει αυτά που έχει δείξει μέχρι τώρα.

    Και μην ξεχνάμε ότι το content το ρημάδι στοιχίζει. Πολύ περισσότερο από τα Flash που χοροπηδάνε στις οθόνες…

  14. Αν δεν γίνει κάτι, το μόνο σίγουρο είναι οτι θα δείξει αυτά που έχει δείξει μέχρι τώρα!

    Νομίζω όμως οτι κάτι αλλάζει στο τοπίο… Τα έγραψες και στο Top 10.

    Όσο για το κόστος του content, νομίζω οτι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στην κουλτούρα που έχουμε και όχι στα χρήματα.
    Ξέρω εταιρίες που θα μπορούσαν να γράψουν απίστευτο content αλλά δεν “προλαβαίνουν” ή πιστεύουν οτι δεν αξίζει τον κόπο…

    Τώρα γιατί πιστεύουν οτι το Flash “αξίζει τον κόπο” (και το χρήμα κατ’ επέκταση) και το περιεχόμενο όχι, αυτό είναι μια άλλη ιστορία…

Trackbacks

  1. » BroadBand & Ελληνική Αγορά | .Connect

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s