“Τεχνοκαταναλωτές” με υπογραφή

Εν αρχή ην η πληροφορία. Τα data, κατά την προσφιλή “κομπιουτερική” μας διάλεκτο. Και τα data, φίλες και φίλοι, όταν αφορούν σε έρευνες για το εν Ελλάδι Internet, έχουν μονίμως μία απόχρωση γκρι. Εκτός αν κάποιος έχει αχρωματοψία. Διότι μόνο στην περίπτωση αυτή -άντε και σε περίπτωση λανθάνουσας σχιζοφρένειας- η στασιμότητα και η χαμηλή διείσδυση αποκτούν πιο θερμές αποχρώσεις – κόκκινη, ας πούμε. Και καθ’ ότι ο υπογράφων και ευαίσθητος είναι και μελαγχολεί με το γκρι, κατευθύνεται στα hard core data. Πώς το κάνει αυτό; Έχοντας πάρει κάτι το αυτί του για “διεύρυνση των πελατειακών βάσεων” και πως “το Internet αποτελεί τμήμα της αγοραστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών”, ο ταπεινός σας συντάκτης στρέφει την προσοχή του στα ποσοστά του ηλεκτρονικού εμπορίου και καταβροχθίζει με αγαλλίαση τα νούμερα. Όπως ο πιστός τα ιερά βιβλία της πίστης του, με θρησκευτική ευλάβεια και απόλυτη αντικειμενικότητα.Κάπως έτσι, συγκινημένος, με ένα δάκρυ χαράς στα μάτια του, σήκωσε ψηλά στα χέρια του την τελευταία έρευνα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και πανηγύρισε. Έξι, φίλες και φίλοι. Ολόκληρο έξι τοις εκατό (6%) είναι το στη χώρα μας. Ποια “στασιμότητα” και ποιο “γρήγορο Internet” που καθυστερεί να έρθει; Ποια ακρίβεια; Ποια κάμψη της αγοραστικής δύναμης του κοινού; Ο κόσμος ψωνίζει! Και ψωνίζει στις ηλεκτρονικές αγορές. Η αλήθεια έλαμπε μπροστά στα μάτια του. “Elementary, my dear Watson!” είπε ο Σέρλοκ Χολμς μέσα μου και δεν μπορούσα παρά να συμφωνήσω. Σκούπισα το δάκρυ με το ασύρματο ποντίκι μου και έβαλα τα πράγματα σε μία τάξη. Ναι, είναι πραγματικά μία τεράστια επιτυχία. Δεν ήμουν -και εξακολουθώ να μην είμαι- έμπορος, αλλά τα δημοσιεύματα δεν αφήνουν καμία αμφιβολία. Όλες οι αγορές περνούν περίοδο κάμψης. Όλες, εκτός από την αγορά του e-commerce. Και όχι άδικα. Είναι άλλωστε γνωστό ότι ο βασικός λόγος που οι καταναλωτές δεν ψωνίζουν είναι ότι απλώς βαριούνται να τρέχουν στο Κολωνάκι και στη Γλυφάδα – αφήστε που υπάρχει και έλλειψη πάρκινγκ. Στο Internet όμως; Έφερα στο νου μου τα πρώτα εγχειρίδια για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο “ακούραστος πωλητής”, η “πληθώρα προϊόντων” που δεν επηρεάζεται από την έλλειψη φυσικού χώρου, η “εστιασμένη πώληση”, οι “μειωμένες τιμές” λόγω του “χαμηλού κόστους συντήρησης του ηλεκτρονικού καταστήματος”, η “νέα αγορά” στην επαρχία χωρίς την επένδυση που απαιτεί η φυσική παρουσία. Όλα τα διέθετε το ευλογημένο το Internet.

Και όλα έγιναν όπως έπρεπε. Φρέσκαρα τη μνήμη μου με τα πολυσύχναστα ελληνικά online stores. Τι τους έλειπε; Τίποτα. Ο “ακούραστος πωλητής” ήταν εκεί. Γιατί να τρέξει κανείς στο φυσικό χώρο και να ρωτήσει τον κουρασμένο υπάλληλο; Κάθε προϊόν, σε κάθε e-commerce site είχε εκτενέστατες περιγραφές. Τουλάχιστον 3 (τρεις) γραμμές κείμενο. Και χωρίς ορθογραφικά λάθη. Ξεχάστε τα κακοσυντηρημένα και κουραστικά ThinkGeek με τα τεράστια αναλυτικά κείμενα για τα προϊόντα τους. Εδώ είναι το μέλλον. Εδώ διδάσκουμε online marketing. Ή μήπως δεν έχουν εταιρικό προφίλ; Θα πέσει φωτιά να μας κάψει. Έχετε δει ποτέ εσείς ελληνικό online shop χωρίς εταιρικό προφίλ; Ποτέ. Ή μήπως δεν γνωρίζετε το σύνολο των προϊόντων σε σχέση με αυτά του φυσικού καταστήματος – όταν αυτό υπάρχει; Αν είναι δυνατόν! Εκτός αυτού, δεν χρειάζεται κιόλας. Χρειάζεται να ξέρουμε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα περιλαμβάνει το σύνολο των προϊόντων; Όχι βέβαια. Αφού, ούτως ή άλλως, βαριόμαστε να τρέχουμε, δεν τα είπαμε αυτά; Άλλωστε, είναι γνωστό τοις πάσι ότι το ελληνικό κοινό είναι τεχνοφιλικό. Το μαρτυρούν οι ουρές στα ATM και τα άδεια ταμεία των τραπεζών. Αλλά, και να μην ήταν, έχει γίνει, καθώς κυκλοφορούν -με την ενίσχυση, φυσικά, των ηλεκτρονικών καταστημάτων- πλείστα όσα sites που προσφέρουν πληροφορίες για τις ηλεκτρονικές αγορές, καταρρίπτοντας έτσι τους άδικους φόβους των χρηστών για τις απάτες στο Διαδίκτυο και τους κινδύνους από τη χρήση της πιστωτικής κάρτας.

Και τις ευκολίες; Πού τις πάτε τις ευκολίες; Τα εξειδικευμένα sites για συγκρίσεις τιμών στα προϊόντα; Τύφλα να ‘χουν τα Pricechecker και τα Bizrate της αλλοδαπής. Αλλά τι να ξέρουν οι “βάρβαροι”; Αυτοί κοτζάμ περίοδο εορτών και είχαν αύξηση του online τζίρου μόλις 29%. Τι να μας πουν από τη ζωή τους; Να μας πουν για προσφορές; Ξέρετε πόσες ώρες χρειάζονται καθημερινά μόνο για να διαβάζουμε στα online stores πόσο μειωμένες είναι οι τιμές τους σε σχέση με τις φυσικές αγορές; Φυσικά και ξέρετε.

Όπως ξέρετε και ότι υποχρεωτικά -μόλις τελειώσουν οι πανηγυρισμοί για τα αισιόδοξα νούμερα της έρευνας- θα επανέλθουμε. Ολόκληρο 6% είναι το ποσοστό των αγορών μέσω Διαδικτύου στη χώρα μας.
Δείτε κι αυτό
Το ηλεκτρονικό εμπόριο εκεί όπου ανθεί. Κατά σειρά, τα sites που ακολουθούν επιβεβαιώνουν το ενδιαφέρον της αλλοδαπής για ενίσχυση του e-commerce.

Sites σύγκρισης τιμών
http://www.epinions.com
http://www.dealtime.com
http://www.bizrate.com
http://www.pricechecker.co.uk

Μία αντίστοιχη ελληνική απόπειρα
http://www.less.gr

Μηχανή αναζήτησης για ηλεκτρονικά καταστήματα
http://www.kelkoo.co.uk

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο PC World (Ελληνική Έκδοση) στο τεύχος Τεύχος 3 – Μάρτιος 2005

Advertisements


Categories: Internet Life

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: